Το 1930 επί κυβερνήσεως Βενιζέλου στο υπουργείο Παιδείας με υπουργό τον Γιώργο Παπανδρέου επικρατεί μεγάλη κινητικότητα και αναβρασμός.
Στο αρχιτεκτονικό τμήμα του υπουργείου στο
γραφείο µελετών για τα σχολικά κτίρια με προϊστάµενο τον Νίκο Μητσάκη αρχιτέκτονα (από τους πρώτους εκπρόσωπους του ρεύματος της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα) καταστρώνεται το μεγάλο πλάνο της ανασυγκρότησης των σχολικών κτιρίων . Ο διευθυντής του Γραφείου, είναι διάσημος ο Ernest Hebrard, ο γάλλος αρχιτέκτονας, αρχαιολόγος και πολεοδόμος, γνωστός για το σχέδιό ανοικοδόμησης της Θεσσαλονίκης.
Εκείνη την περίοδο ετοιμάζονται 3000!! Σχολεία.
Το σημαντικό..!
Είναι η πρώτη φορά που το κράτος ΔΕΝ υιοθετεί κάποιο πρότυπο η τυχαίο σχεδιασμό ως συνήθως έκανε αλλά εισάγει την σύγχρονη αρχιτεκτονική - το μοντέρνο κίνημα στα κτίρια που ανεγείρει.
«Λιτά χτίστε τα, απλόχωρα, μεγάλα, γερά θεµελιωµένα, από της χώρας ακάθαρτης, πoλύβοης, αρρωστιάρας μακριά µακριά τ' ανήλιαγα σοκάκια, τα σκολειά χτίστε!
Και τα πορτοπαράθυρα των τοίχων περίσσια ανοίχτε, νάρχεται ο κυρ Ήλιος, διαφεντευτείς, να χύνεται, να φεύγει, ονειρεµένο πίσω του αργοσέρνοντας το φεγγάρι.»
Κωστης Παλαμάς «Η Πολιτεία και η Μοναξιά,» 1912
Ίσως να είναι η δυνατότερη και καλύτερη σχέση όλων των εποχών μεταξύ κράτους κι αρχιτέκτονα. Οι πρωταγωνιστές είναι τα μεγάλα ονόματα της ελληνικής ιστορίας της αρχιτεκτονικής του 20ου αι. ο Μητσάκης, ο Πικιώνης, ο Καραντινός , ο Γεωργακόπουλος, ο Βαλέντης ,ο Δούρας, πρωτοπόροι του μοντέρνου κινήματος.
Σχεδιάζουν χτίζουν σ όλη την Ελλάδα. Ανάμεσα σ αυτά τα κτίρια είναι και η Παλαμαική σχολή όπως είναι σήμερα.
Ένα κτίριο λιτό που τονίζει την οριζόντια διάσταση κατά μήκος της παρακείμενης οδού με οριζόντια επαναλαμβανόμενα υαλοστάσια και ξεκάθαρους όγκους (το κλιμακοστάσιο και τα γραφεία της διεύθυνσης) να εισχωρούν ο ένας μέσα στον άλλον. Κλασικό παράδειγμα.
γραφείο µελετών για τα σχολικά κτίρια με προϊστάµενο τον Νίκο Μητσάκη αρχιτέκτονα (από τους πρώτους εκπρόσωπους του ρεύματος της μοντέρνας αρχιτεκτονικής στην Ελλάδα) καταστρώνεται το μεγάλο πλάνο της ανασυγκρότησης των σχολικών κτιρίων . Ο διευθυντής του Γραφείου, είναι διάσημος ο Ernest Hebrard, ο γάλλος αρχιτέκτονας, αρχαιολόγος και πολεοδόμος, γνωστός για το σχέδιό ανοικοδόμησης της Θεσσαλονίκης.
Εκείνη την περίοδο ετοιμάζονται 3000!! Σχολεία.
Το σημαντικό..!
Είναι η πρώτη φορά που το κράτος ΔΕΝ υιοθετεί κάποιο πρότυπο η τυχαίο σχεδιασμό ως συνήθως έκανε αλλά εισάγει την σύγχρονη αρχιτεκτονική - το μοντέρνο κίνημα στα κτίρια που ανεγείρει.
«Λιτά χτίστε τα, απλόχωρα, μεγάλα, γερά θεµελιωµένα, από της χώρας ακάθαρτης, πoλύβοης, αρρωστιάρας μακριά µακριά τ' ανήλιαγα σοκάκια, τα σκολειά χτίστε!
Και τα πορτοπαράθυρα των τοίχων περίσσια ανοίχτε, νάρχεται ο κυρ Ήλιος, διαφεντευτείς, να χύνεται, να φεύγει, ονειρεµένο πίσω του αργοσέρνοντας το φεγγάρι.»
Κωστης Παλαμάς «Η Πολιτεία και η Μοναξιά,» 1912
Ίσως να είναι η δυνατότερη και καλύτερη σχέση όλων των εποχών μεταξύ κράτους κι αρχιτέκτονα. Οι πρωταγωνιστές είναι τα μεγάλα ονόματα της ελληνικής ιστορίας της αρχιτεκτονικής του 20ου αι. ο Μητσάκης, ο Πικιώνης, ο Καραντινός , ο Γεωργακόπουλος, ο Βαλέντης ,ο Δούρας, πρωτοπόροι του μοντέρνου κινήματος.
Σχεδιάζουν χτίζουν σ όλη την Ελλάδα. Ανάμεσα σ αυτά τα κτίρια είναι και η Παλαμαική σχολή όπως είναι σήμερα.
Ένα κτίριο λιτό που τονίζει την οριζόντια διάσταση κατά μήκος της παρακείμενης οδού με οριζόντια επαναλαμβανόμενα υαλοστάσια και ξεκάθαρους όγκους (το κλιμακοστάσιο και τα γραφεία της διεύθυνσης) να εισχωρούν ο ένας μέσα στον άλλον. Κλασικό παράδειγμα.
Η αρχιτεκτονική του ανήκει στο Περικλή Γεωργακόπουλο που εκείνη την περίοδο κάνει επίσης το σχολικό συγκρότημα στη Καβάλα και μια σειρά μοντέρνα κτίρια για λογαριασμό του Υπουργείου Παιδείας. Η πρωτοπορία της περιόδου του μεσοπολέμου σ όλο της το μεγαλείο. Το κτίριο της παλαμαικής εγκαινιάστηκε από τον ίδιο τον Βενιζέλο το 1932 και λειτουργούσε μέχρι πριν λίγο καιρό.
Αποτελεί κόσμημα-σύμβολο για το Μεσολόγγι με αρχιτεκτονική, κατασκευαστική και ιστορική αξία. Αρχιτεκτονική κληρονομιά για τους Μεσολογγίτες.
________________
Είπαν:
«Είναι φανερόν από τους αριθµούς, τους οποίους παρέταξα τι είδους
κοσµογονία επιτελείται από της πλευράς αυτής εις κάθε γωνίαν του
Κράτους. Ο καθένας δια ν’ αντιληφθή το µέγεθος του έργου δεν έχει
παρά να αναλογισθή ότι ό,τι βλέπει γύρω του συµβαίνει σ’ όλη την Ελλάδα
συγχρόνως, στην κάθε πόλη, στην κάθε κοινότητα, στο κάθε σχεδόν
χωριό»
(Γεώργιος Παπανδρέου, Έθνος, 4-9-1931).
Ερώτηση προς Υπουργό Παιδείας: «Έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα σε κάποιο πρόγραμμα ώστε να ανεγερθούν νέα συγκροτήματα αλλά και να διασωθεί το ιστορικής σημασίας κτίριο της Παλαμαϊκής Σχολής στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου;» Θάνος Μωραΐτης 01/09/2005
Σημείωση: Το κτίριο σήμερα χρειάζεται ειδική μέριμνα ενύσχισης και συντήρησης και προφανώς μελέτες και κονδύλα.
Αποτελεί κόσμημα-σύμβολο για το Μεσολόγγι με αρχιτεκτονική, κατασκευαστική και ιστορική αξία. Αρχιτεκτονική κληρονομιά για τους Μεσολογγίτες.
________________
Είπαν:
«Είναι φανερόν από τους αριθµούς, τους οποίους παρέταξα τι είδους
κοσµογονία επιτελείται από της πλευράς αυτής εις κάθε γωνίαν του
Κράτους. Ο καθένας δια ν’ αντιληφθή το µέγεθος του έργου δεν έχει
παρά να αναλογισθή ότι ό,τι βλέπει γύρω του συµβαίνει σ’ όλη την Ελλάδα
συγχρόνως, στην κάθε πόλη, στην κάθε κοινότητα, στο κάθε σχεδόν
χωριό»
(Γεώργιος Παπανδρέου, Έθνος, 4-9-1931).
Ερώτηση προς Υπουργό Παιδείας: «Έχουν ενταχθεί μέχρι σήμερα σε κάποιο πρόγραμμα ώστε να ανεγερθούν νέα συγκροτήματα αλλά και να διασωθεί το ιστορικής σημασίας κτίριο της Παλαμαϊκής Σχολής στην Ιερά Πόλη του Μεσολογγίου;» Θάνος Μωραΐτης 01/09/2005
Σημείωση: Το κτίριο σήμερα χρειάζεται ειδική μέριμνα ενύσχισης και συντήρησης και προφανώς μελέτες και κονδύλα.
Με αιτιολογικό καθε φορά την ασφάλεια και την επικινδυνότητα έχουν χαθεί σπουδαία κτίρια στην Αιτωλοακανανία. Ας μην γίνει κι εδώ το ίδιο.
Υπάρχουν λύσεις που να ικανοποιούν όλες τις πλευρές.
Αφιερωμένο στους συμμαθητές της 4ης Γυμνασίου της Παλαμαϊκής του 1976 !
Περισσότερα εδώ