Πέμπτη 18 Οκτωβρίου 2007

Block ..στη κυκλοφορία










…μια ζωγραφιά μέσα σ’ ένα πανέμορφο τοπίο με γραφικά κεραμοσκέπαστα πέτρινα και πυκνοδομημένα σπίτια που όμως ζώνεται ασφυκτικά απ’ τον απέραντο κυκλικό περιμετρικό δρόμο, που εξαφανίζει την θάλασσα και σαρώνει με χώμα και άσφαλτο σχεδόν τα πάντα. 1984 Λάβας καθ. Α.Π.Θ.

Ο περιμετρικός δρόμος που βρίσκεται στο βόρειο τμήμα του νησιού είναι αλήθεια ότι κατασκευάστηκε σε μια εποχή που οι κάτοικοι και η πολιτεία ήταν λιγότερο ευαισθητοποιημένοι σε θέματα περιβάλλοντος , διατήρηση της παράδοσης και γραφικότητας του τόπου.


Η κατασκευή προήλθε από την ανάγκη για την αποσυμφόρηση του κεντρικού δρόμου της πόλης και την εξυπηρέτηση περαστικών οχημάτων, μεσαίων και μεγαλυτέρων. Θα σταθούμε στο σημείο όπου ο περιμετρικός δρόμος συναντά τα δυτική γέφυρα. Η σημερινή διαμόρφωση έγινε μετά από παρέμβαση για την διάνοιξη των κλειστων από την επιχωμάτωση καμάρων της γέφυρας, στα τέλη το ’90, που είχε προκύψει απ' την αρχική κατασκευή (δεκαετια ’70). Στο σημείο αυτό, οι δύο άξονες τέμνονται και σχηματίζουν γωνία σχεδόν 90 μοιρών! Οι λωρίδες κυκλοφορίας γίνονται μία, στενεύοντας στο μισό το πλάτος της ασφάλτου. Αποτέλεσμα, να δυσχεραίνει έντονα η διέλευση των οχημάτων . Τα μεγαλύτερα απ' αυτά χρειάζονται μάλλον βοήθεια τρίτων για να μπορέσουν να μπουν στη άλλη κατεύθυνση. Τα ατυχήματα δεν είναι σπάνια. Η φωνές τα παράπονα είναι σε καθημερινή βάση. Απ' τη μεριά του δήμου κατά καιρούς έχουν γίνει κάποιες δειλές προσπάθειες για διόρθωση του προβλήματος οι οποίες όμως περιορίστηκαν στην εξομάλυνση του στηθαίου.


Unblock...

Στο σχήμα προβάλλεται μια λύση, τολμηρή ως προς τον σχεδιασμό αλλά και ως προς το κόστος του έργου που προκύπτει. Το σχεδιάγραμμα δείχνει την διεύθυνση που θα έπρεπε να έχει το οδόστρωμα της περιμετρικής οδού και την σύνδεσή της με την γέφυρα για την ομαλή ροή των οχημάτων. Έχει σαν στόχο, την αύξηση της γωνίας των δύο αξόνων. Εξετάζοντας προσεκτικά τη νέα χάραξη θα διακρίνουμε ότι η στρέψη των κινουμένων οχημάτων αρχίζει πολύ πιο πριν του σημείου μηδέν των αξόνων. Ομαλά τα κινουμενα οχήματα εισχωρούν με 180 σχεδόν μοίρες στην γέφυρα. Ο έλεγχος των οδηγών γίνεται από όλα τα σημεία με ικανοποιητική ορατότητα.. Η ροή έχει συνέχεια.. Είναι έργο που θα χρειαστεί ανασύσταση των πεζοδρομίων των νησίδων και της ασφάλτου και προαιρετικά (ας επιβληθεί) άρση της παλιάς επιχωμάτωσης, μεταφορά δηλαδή του αιγιαλού προς την πόλη, πράγμα που θα δώσει και νέα αισθητική στη θέα προς τη γέφυρα. Ο παράδρομος παράλληλα διορθωθόνεται, ακολουθώντας την καινούργια πορεία. Δίνει κι εκείνος ορθότερη διοχέτευση των οχημάτων από - προς τα δυτικά αλλά και το κέντρο. Ένας καινούργιος «μετασχηματισμός» θα προσδώσει τακτοποίηση του κυκλοφοριακού χάρτη της πόλης. Ένας χάρτης που έχει άμεση σχέση με την ζωή των κατοίκων.